marți, octombrie 25, 2011

43. Varza a la Cluj – in stil Sanda Marin

 
Cine e Sanda Marin? O mare doamna, cum spuneam, a gastronomiei romanesti, a carei Carte de Bucate ramane una din cele mai iubite “manuale” de bun gust culinar, prezenta in bucatariile noastre de 75 de ani in coace. Cecilia Maria Zapan, alias Sanda Marin, si-a publicat prima colectie de retete in 1936. Insa ea nu a scris doar retete, fiind o veritabila Martha Stewart a vremurilor sale, cartea ei avand succes in primul rand prin sfaturile practice si meniurile construite cu foarte multa fantezie. De la ea am invatat cam ce e o “spata” sau un “rasol” ori cum verific de cata vreme zac ouale in raftul frigiderului. Editia integrala Humanitas a Cartii de bucate am primit-o anul acesta de la parintii mei si am fost cum nu se poate mai fericita sa am si eu o “Sanda Marin” a mea! Va recomand cartea fie ca sunteti experti in ale gatitului, fie ca nu ati mai gatit pe o “baie de apa” niciodata. Placerea de a gati alaturi de Sanda va fi grozava, in ambele cazuri!

Pentru felul principal am ales din cartea ei Varza clujasca sau a la Cluj, cum ii zicem mai des. Ea pregateste felul asta de mancare cu varza acra, insa eu tin minte ca are si variante cu varza dulce. Eu pe varianta asta am mers si a iesit o mancare de sa iti bati copiii de la ea! Cristi nu mananca niciodata sarmale dar zice ca asta e cea mai grozava varianta a verzei gatite cu carne tocata. Reteta poate fi imbunatatita cu orez fiert in multa apa si scurs bine, insa noi am mers de data asta pe varianta simpla. Il adaugati in strat peste carnea tocata, daca il vreti. La fel, smantana poate sa intre si ea in compozitie, la cuptor, insa noua ne place doar direct in farfurie. La treaba, deci!

Pt 6 portii mari:

1 varza alba mare
800-1000 g carne tocata de porc (pulpa)
2 cepe albe potrivite
600 ml bulion
Sare, piper
3 lingurite bune de cimbru uscat
1/2 cana apa, maxim 1 cana intreaga
Vreo 6 linguri bune de ulei
1 ceasca de orez, optional

1. Curatam varza si o tocam cat mai marunt. A noastra a fost cam in graba…
2. Tocam ceapa marunt si o punem la calit in 4 linguri de ulei, impreuna cu carnea tocata. Prajim totul bine, pana cand carnea isi schimba culoarea si se rumeneste numai putin. Saram, piperam si adaugam in final si cimbrul. Ca sa nu se prinda, mai punem si o jumatate de cana cu apa si mai lasam vreo 5 minute pe foc sosul.
3. Intr-o oala mare, unsa cu vreo 2-3 linguri de ulei, numai buna de pus la cuptor, incepem sa asezam straturi: 1 strat varza, sare si piper, un strat sos de carne (1 de orez fiert si scurs), iarasi varza si condimente, carne si in final un strat de varza plus sare si piper.
4. Turnam deaupra bulionul si putina apa, sau cam pana in 700 ml numai bulion.
5. Dam oala la cuptor fierbinte, cam 210-220 grade Celsius, cam 1 ora si jumatate, pana e facuta bine varza. Din cand in cand scuturati bine oala, sa nu se prinda mancarea, dar nu amestecati totusi.
6. La final puneti smantanica din belsug si luati cartea la mana pentru un desert din bucataria romananeasca si nu numai. Va fi chiar greu sa alegeti…

Un comentariu: